FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/03/2008

Kvarstår ett borgensåttagande då ett företag säljs?

Vi har fått ett brev om erinran om borgensansvar, avbrytande av preskription. Det gäller en generell borgensförbindelse. Företaget det gäller sålde vi för flera år sedan och blev därför milt uttryckt mycket förvånade när detta brev kom. Vi har under dessa år inte haft någon insyn i bolaget och inte hört något från vare sig bank eller företag. Vad innebär detta? Kan vi bli skyldiga att betala för något vi inte har någon som helst insyn i eller som vi trott vi varit lösta från?

Lawline svarar

Hej! Detta innebär, om det vill sig illa, att ni blir betalningsskyldiga enligt borgensåttagandet. Det ni borde gjort var att frigöra er från ansvaret då ni sålde företaget. Det finns två sortes borgen, enkel borgen och proprieborgen. Enkel borgen betyder att borgenären (den som skickade brevet) måste försöka få betalt ur bolagets tillgångar innan de kräver er på betalningr. Vid proprieborgen kan de kräva er på betalning direkt. Jag vet inte exakt vad borgensåttagandet går ut på men förhoppningsvis är det en enkel borgen som ej rör stora summor. Det ni kan göra är att försöka få de nya ägarna att överta åttagandet. Detta kräver dock borgenärens samtycke. MVH
Jon ÖstremRådgivare