FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2008

Uppsägning pga. alzeimers

Hej min mor har arbetat inom hemtjänsten sedan 1979 hon har nu fått diagnos alzeimers sjukdom en demens sjukdom, nu verkar det som hon kommer bli avskedad får kommunen verkligen göra så?

Lawline svarar

Hej, Till att börja med kan din mamma inte att bli avskedad i den mening som lagen säger, för att avskeda en arbetstagare krävs att denna grovt åsidosatt sina förpliktelser, något som inte kan anses i detta fall. (18 § Lag om anställningsskydd). Vad det troligen rör sig om är en uppsägning på grund av personliga skäl. Dessa uppsägningar måste för att vara giltiga ha så kallad "saklig grund" och detta är ett stakt skydd för arbetstagaren. (7 § Lag om anställningsskydd). Angående just sjukdom kan sägas att detta inte är en saklig grund för uppsägning om inte sjukdomen direkt leder till att arbetstagaren inte längre klarar sina arbetsuppgifter på ett fullgott sätt. Detta bör i detta fall innebära att endast en diagnos på alzeimers inte räcker för att säga upp er mor. Skulle dock sjukdomen utvecklas så långt att den på ett påtagligt sätt påverkar hennes utförnade av sitt arbete kommer dock kommunen att på ett giltigt sätt kunna säga upp henne, men detta kräver att de verkligen försökt att göra det möjligt för henne att jobba kvar. Vill du själv läsa lagreglerna klicka http://lagen.nu/1982:80. Lycka till!
Marcus GlimbergRådgivare