FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/02/2008

Visstidsanställning efter provanställning?

Om en anställd varit provanställd, kan denne bli visstidsanställd efter provanställnigen eller kan endast en tillsvidareanställning komma ifråga? Blir svaret på frågan annorlunda beroende på om provanställning fortfarande är vid handen eller om provanställningen helt är avslutad?

Lawline svarar

Hej, Enligt 6 § i lagen om anställningsskydd ( http://www.lagen.nu/1982:80#P6 ) så blir en provanställning automatiskt en tillsvidareanställning när prövotiden har gått ut om inte provanställningen avbryts innan dess. Prövotiden får vara högst sex månader. Om man inte uttryckligen har bestämt något annat så kan en provanställning avbrytas när som helst. Några skäl för detta behöver inte anges. Det är alltså möjligt att avbryta en provanställning och istället anställa personen i en allmän visstidsanställning. Det går också att anställa personen i en allmän vissitdsanställning efter att prövotiden har löpt ut, om arbetsgivaren har meddelat att provanställningen skall upphöra vid prövotidens utgång. Den enda möjligheten då arbetsgivaren inte kan anställa en person i allmän visstidsanställning efter en provanställning är alltså om provanställningen har gått över i en tillsvidareanställning. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare