FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/04/2006

Efterlevande makes/makas arvsrätt

Min hustru avled för ett år sedan, vi har varit sammanboende i 13 år och sedan gifta i 12 år. Ej några gemensamma barn.Min hustru har tre barn utom vårt äktenskap.Min fråga är:Delas vår egendom som vi har tillsammans.Dvs delas fastigheteterna 50/50? Ärver jag min hustrus del? Vad är det som gäller vid ett arvsskifte, är det bouppteckningsvärdet eller marknadsvärdet på fastigheterna som räknas, och hur delas det? Ytterligar en fråga: vad är giftorätt?

Lawline svarar

Giftorätt är en rätt att vid din makes dödsfall få hälften av det sammanlagda giftorättsgodset i boet. Egendomen är giftorättsgods om makarna inte gjort den till enskild egendom genom äktenskapsförord eller om någon av makarna fått egendomen genom arv, gåva eller testamente med vilkor om att egendomen ska vara enskild. I ditt fall finns bara barn efter din maka (s.k. särkullbarn). Särkullbarnen har rätt att få ut sin arvslott redan vid din makas död om inte det finns ett testamente som säger något annat. Arvslotten är all den kvarlåtenskap som din maka efterlämnade. Finns det ett testamente har särkullbarnen alltid rätt att få ut sin laglott som är hälften av arvslotten. Du har alltid enligt 3 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken rätt att efter din maka få ut fyra gånger basbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring som gäller vid dödsfallet, för närvarande c:a 160 000 kr. Vid tillämpning av denna regeln beaktas även vad du fått ut i giftorättsandel samt eventuell enskilda egendom. Arvsskiftet är en privat handling mellan dödsbodelägarna, det vill säga särkullbarnen och du själv. Dödsbodelägarna kommer bestämmer själva vilket värde som fastigheten ska tas upp till. Tillgångarna delas också upp enligt dödsbodelägarnas överenskommelse. Om en av dödsbodelägarna skulle tilldelas en tillgång vars värde överstiger det han har rätt till har de andra dödsbodelägarna rätt till kompensation för mellanskillnaden.
Michael WittingRådgivare