FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/01/2008

Trolöshet mot huvudman?

Hej. En anställd som har förskingrat pengar från din arbetsgivare ca. 600 000 :- Och erkännt sitt brott vad kan straffet bli?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Eftersom det rör sig om så pass mycket 600 000 torde brottet vara att anse som grovt. Brottet som arbetstagaren kan ha gjort dig skyldig till är grov trolöshet mot huvudman eller grov förskingring. Vilket det blir beror lite på omständigheterna men enligt Brottsbalkens kapitel 10 som du finner http://lagen.nu/1962:700, kan både grov trolöshet mot huvudman samt grov förskingring ge mellan sex månaders fängelse till sex års fängelser. Vänligen.
Fredrik HanssonRådgivare