FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/02/2006

Vad skall blivande sambos tänka på?

Hej, Jag står i begrepp att flytta ihop med min flickvän och undrar vad som gäller enligt sambolagen om vi någon gång i framtiden gör slut och flyttar isär? och hur det till att skriva ett så kallat Samboavtal som reglerar vad som händer om man skulle flytta isär?

Lawline svarar

Hej! När ni flyttar ihop blir sambolagen tillämplig då ni är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Enligt 3§ sambolagen se http://lagen.nu/2003:376 så utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning om inget annat följer av 4 eller 9§. I 4§ stadgas vad som inte ingår i samboegendom och 9§ rör bodelning. I 9§ kan man utläsa att sambor eller blivnade sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen. Genom ett nytt sådant avtal får man ändra vad som tidigare överreneskommits. I 2 st. samma § uttrycks formkraven: Avtalet skall upprättas skriftligen och undertecknas av samborna eller de blivande samborna. Den härskande grundpricinpen i svensk avtalsrätt är att avtal skall hållas, dock finns en möjlighet enligt paragrafens sista stycke att jämka eller lämnas utan hänseende om något villkor är oskäligt. För er del innebär detta att det som ni har innan ni flyttar ihop kommer att klassas som er egendom så länge syftet när ni köpte det var att ni skulle ha det själva, inte för den kommande ihopflyttningen. Vad gäller "samboavtalet" så skall detta som sagt vara skriftligt. Vad ni vill avtala om avgör ni själva, ni kan vara extra tydliga med att reglera vem som äger vad som eg. inte klassas som gemensamt bohag, t.ex. en soffa som en av er hade innan. Syftet med detta är rent bevistekniskt, för att undanröja oklarheter vid en eventuell bodelning. Och ni kan som sagt avtala om att bodening inte skall ske överhuvudtaget eller att viss egendom inte skall ingå. Lycka till och är ni osäkra hör av er igen med mer specifika frågor. mvh
Rådgivare