FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/02/2006

Behöver god man utses?

Vi är tre vuxna barn/syskon till en svårt demenssjuk mor som vårdas på sjukhem. Far som dog för ca tre år sedan lämnade bl a en villa efter sig till mor. Dödsboet är dock ännu oskiftat då vår mor pga av sitt tillstånd inte kan skriva på handlingarna för detta. Ett av oss syskon bor i villan och tar hand om alla löpande kosnader för denna. Måste vi utse en godman till vår mor för att kunna sälja huset?

Lawline svarar

Bestämmelserna om godmanskap finns upptagna i föräldrabalken (FB). Den närmare regleringen sker i kapitel 11 och 12. (Nämnda lagrum finner du ) Enligt FB 11:4 skall god man utses att företräda den som bl.a. på grund av sjukdom eller psykisk störning, behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person. Godmanskapet är det mindre ingripande förmyndarskapet enligt FB, där utseendet av en förvaltare innebär en mera omfattande lösning, för situationer där huvudmannen har det svårare för sig än fall då god man kan förordnas. (FB 11:7) En överförmyndare eller överförmyndarnämnd, som finns i varje kommun, överser verksamheten. För att kunna sälja fastigheten måste i ert fall antingen god man eller förvaltare enligt ovan utses. Av särskilt intresse för er är att det vid försäljning av en fastighet krävs nyss nämnda överförmyndares samtycke. Ansökan om att för er mors räkning utse god man eller förvaltare görs i tingsrätten i den kommun er mor är skriven. Denna kan alltså göras av er själva såsom nära anhöriga. (FB 11:15) Dock råder jag er strängligen att ni, innan ni beslutar er för något, tar kontakt med överförmyndaren i er mors hemkommun, för att få råd och hjälp. Kommunens hemsida på Internet upptar som regel god information om hur ni skall gå tillväga och kontaktinformation för att ni skall kunna sätta er i kontakt med rätt person. Lycka till!
Joel LaackRådgivare