FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/01/2008

Rätt att göra gällande löpande skuldebrev

Hejsan! Har ett skuldebrev som är formulerat enligt nedan; Till innehavaren av detta skuldbrev betalar undertecknad X vid anfodran 45.000 med tillägg av 10% årsränta. Min fråga lyder; om innehavaren av skuldebrevet överlåter det till sin flickvän Y och Y i sin tur knackar på hemma hos X för att få sina pengar samt ränta fr om dagen för skuldebrevets undertecknade. Vilka är egentligen X:s betalningsskyldigheter? Tacksam för svar!!

Lawline svarar

Hej! Skuldebrevet i fråga är ett s.k. löpande skuldebrev. Enligt 13 § i skuldebrevslagen är det den som innehar skuldebrevet som har rätt att göra fordringen gällande, d.v.s. få betalt. X är således skyldig att betala till den nya innehavaren av skuldebrevet. X har dock enligt 21 § rätt att då återfå skuldebrevet samt få ett kvitto på betalningen. Lagtext http://lagen.nu/1936:81#k2 Vänligen
Filip SkoglundRådgivare