FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/01/2008

Hur säga upp man i villa?

Hej! En numera 40-årig man har bott i en villa i hela sitt liv. I samma fastighet bodde även hans halvsyskon som nyligen avled. Nu vill halvsyskonets barn, som numera äger fastigheten, säga upp 40-åringen, som vägrar att gå med på det. Hur ska syskonen "avhysa" 40-åringen?

Lawline svarar

Hej Den 40-årige mannen är med stor sannolikhet att se som en hyresgäst och därför gäller Hyreslagens, d.v.s Jordabalkens 12 kapitel, och dess tvingande regler (de kan ej avtalas bort till hyresgästens nackdel), se (www.lagen.nu/1970:994). Det fanns väl, får man anta, någon typ av muntlig överenskommelse mellan den 40-årige mannen, och hans nu avlidna halvsyskon, som är att anse som ett muntligt hyresavtal, se 12:2 Jordabalken. Ett sådant avtal gäller även mot den nya ägaren, d.v.s. barnen. Om inte det muntliga avtalet (framgår ej av frågan) innehöll någon typ av begränsning i tid så gäller det på obestämd tid enligt 12:3 Jordabalken. De måste då sägas upp för att sluta att gälla. Uppsägningen måste vara skriftlig enligt 12:8 Jordabalken och uppsägningstiden är tre månader enligt 12:4 Jordabalken. Den 40-årige mannen har dock som hyresgäst en viss besittningsrätt till bostaden. Den yttrar sig i reglerna om förlängning av hyresavtal för bostadslägenheter i 12:45-52 §§ Jordabalken vilka i korthet innebär att hyresgästen har rätt att bo kvar i lägenheten även om han blir uppsagd om inte hyresvärden kan åberopa något i lagen stadgat skäl till varför det är skäligt att säga upp hyresgästen. I detta fall aktualiseras förmodligen främst 12:46 6 p Jordabalken. Där stadgas att om ett hyresavtal avser ett en eller tvåfamiljshus som inte hyrs ut inom en affärsmässig verksamhet så kan ägaren säga upp hyresgästen om ägaren ”har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta”. Ett sådant intresse är t.ex. att ägaren själv vill använda villan som privatbostad. Är intresset däremot enbart att få ett högre pris vid framtida försäljning av villan så är det inte självklart att hyresavtalet kan sägas upp på denna grund. Det går däremot bra att sälja villan till annan ägare och hyresavtalet övergår då att gälla mot denna. Ifall hyresvärden, d.v.s. barnen, gör en uppsägning med stöd i denna bestämmelse och den 40-årige mannen trots det vägrar att flytta ut så är uppsägningen utan verkan om inte hyresvärden senast en månad efter att uppsägningstiden gick ut tar tvisten till Hyresnämnden, se 12:49 § 1 st Jordabalken. Hyresnämnden kommer då att avgöra vem som har rätt. Ifall hyresvärden får rätt och hyresgästen trots det vägrar att flytta så kan kronofogden i sista hand hjälpa till med avhysning enligt reglerna i lag om betalningsföreläggande och handräckning (www.lagen.nu/1990:746). Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare