FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/02/2006

Boende då en förälder väljer att flytta

Min flickvän har en son med sin tidigare man men de är skilda och har delad vårdnad varannan vecka. De har tidigare bott i samma område och det har varit lätt för båda parter men nu har pappan till sonen fått för sig att han ska flytta nästan 70 km ifrån dem och det blir problem för både pojken och min flickvän. Min fråga är om han har rätt att göra detta utan min flickväns godkännande.

Lawline svarar

Huvudregeln enligt svensk rätt är att barnet, så långt möjligt, skall ha rätt till att bo med båda sina föräldrar. Att föräldrarna flyttar en längre eller kortare väg ifrån varandra innebär inte per automatik ett hinder för att umgänget med barnet därför skall ändras. Om dock barnets dagliga liv t.ex. på grund av en sådan händelse som att den ene föräldern väljer att flytta ifrån den tidigare bostadsorten, försvåras till en sådan grad att det blir opraktiskt både för barnet och för föräldrarna att umgänget utövas som tidigare skett, kan domstol i detta fall, på yrkande av båda eller en av föräldrarna, ändra i antingen vårdnaden om barnet eller i boendet. Att däremot förbjuda en förälder att flytta, står utanför vad som låter sig göras på laglig väg.
Joel LaackRådgivare