FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/01/2008

Skyldighet att medföra körkort

Måste man uppvisa körkort vid färd i sverige eller räcker det med legimitation! svensk medborgare och svenskregistrerad bil?

Lawline svarar

Hej Den lag som aktualiseras för att kunna besvara denna fråga är körkortslagen, vilken du hittar http://lagen.nu/1998:488 . Enligt dess 2 kapitel 1 § får endast den som har ett gällande körkort framföra en personbil, lastbil, buss, terrängvagn eller motorredskap klass I. Den som kör ett sådant fordon måste medföra sitt körkort i fordonet alternativt medföra ett bevis på att körkort har utfärdats och en handling som styrker förarens identitet, exempelvis ett ID-kort utfärdat av bank eller ett pass. Detta följer av 3 kapitlet 14 § i körkortslagen som även anger att dessa handlingar på begäran av en bilinspektör eller polis skall överlämnas för kontroll. Att inte iaktta dessa regler utgör ett brott som är straffsanktionerat enligt 9 kapitlet 2 § körkortslagen. Där anges att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot regeln i 3 kapitlet 14 § om skyldighet att medföra körkort skall dömas till penningböter. Undantag från straff görs dock i tre situationer. Dessa är att; 1. körkortet skall förnyas och föraren före färden har återlämnat kortet eller gjort anmälan om att det förstörts eller kommit bort, 2. återkallelse av körkort begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts och 3. förarens identitet har genast kunnat fastställas. Enligt svensk lag är det således inte tillräckligt att medföra legitimation vid bilfärd i Sverige. Vänligen
Rådgivare