FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/01/2008

Vad är straffet för åsidosättande av trafikföreskrift?

Om jag har villkor glasögan på mitt körkort och blir stoppad av polisen utan vad blir det för staff??

Lawline svarar

Hej! Enligt juridisk terminologi är begreppet straff en benämning för påföljderna fängelse eller böter men detta är inte alltid självklart för en lekman. Jag avser därför att besvara frågan utifrån vilka generella påföljder som kan ifrågakomma med anledning av ett dylikt handlande. Av 3 § lagen om straff för vissa trafikbrott framgår att den som för körkortspliktigt fordon och åsidosätter föreskrift som meddelats i fråga om rätten att föra fordonet dömes till böter. Detta är med andra ord det eventuella straffet man får vänta sig. Enligt körkortslagens 5 kap. kan ytterligare två påföljder ifrågakomma; återkallelse av körkortet enligt 3 § 3 p. eller en varning enligt 9 §. En återkallelse brukar däremot ofta föregås av i vart fall en varning. För lagen om straff för vissa trafikbrott se http://lagen.nu/1951:649 . Med vänlig hälsning
Erik AnnerstedtRådgivare