FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/01/2008

Olaga hot

Hur säger lagen om olaga hot som till exempel dödshot? Var i lagen står det om detta?

Lawline svarar

Hej! Brottsbalken 4 kap 5 § om olaga hot: Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Alla former av dödshot är alltså straffbara eftersom att döda någon är en brottslig gärning som i allmänhet väcker allvarlig fruktan hos den som hotet riktar sig mot. För Brottsbalken se http://www.lagen.nu/1962:700 . Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare