FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/01/2008

Samägande av fastighet

Hej! För ca 2,5 år sedan flyttade jag och min föredetta isär. Vi har ett hus som vi båda står som ägare på, vi äger hälften var. Han har bott kvar där hela tiden och stått för alla kostnader. Vi är överens om att det ska säljas dock är det vissa saker som behöver färdigställas för att vi ska kunna få ut vettiga pengar för det. Men problemet med detta är att jag upplever det som att han drar ut på det och har så gjort under 1 års tid ca. Min fråga är: Vilken rätt har jag att kräva en försäljning eller kräva att han ska ta över det.

Lawline svarar

Hej, Om ni äger bostaden tillsammans och inget annat är avtalat mellan er gäller lagen om samägande rätt ( läs den http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 ). Om ni inte kan komma överrens om något vad avser er bostad kan den ena parten begära att den säljs på offentlig auktion (6§). Du kan dock inte kräva att han tar över det. Mvh /
Rådgivare