FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/03/2008

Företrädare för dödsbo vid fastighetsförsäljning

Min far avled i februari 1987. Inga särkullbarn finns. Ett inbördes testamente fanns mellan min far och mor där det reglerades att hon skulle sitta i orubbat bo. Dödsboet är aldrig skiftat. Fastigheten där min mor har bott stod på min far och har sedan hans död deklarerats som dödsbo. Nu skall vi sälja fastigheten. Vem ska skriva på handlingarna? Jag och mina två syskon tillsammans med min mor, eller bara hon?

Lawline svarar

Hej, Då dödsboet aldrig är skiftat borde samtliga delägare till dödsboet skriva under handlingarna. Alltså bör du tillsammans med dina syskon och din mor skriva under handlingarna. Hälsningar
Albert RoosRådgivare