FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/02/2008

Återtagande av gåva

Hej, en vän ville betala en skuld åt mig, och jag behövde ej betala tillbaks pengarna. Han hade så han klarade sig ändå sa han. Mina barn på 15 år va hemma då och dem hörde alltihopa. Nu vill han ha tillbaks dem pengarna. Jag skrev aldrig på låneavtal eller skuldbrev för det va ju en gåva. Nu säger han att det finns papper på skulden och han ska lämna dem till en advokat och driva in pengarna. Kan han skriva egna skuldbrev utan min underskrift och få dem och gälla? Kan han kräva tillbaks en gåva? Mvh Åsa Håkansson

Lawline svarar

Hej. Om omständigheterna är som du säger har du inget att vara rädd för. Gåvan var ovillkorad (en helt vanlig gåva dvs.) vilket innebär att givaren inte kan återta den. Han kan naturligtvis inte heller skriva egna skuldebrev, de skulle sakna all rättslig verkan utan din underskrift. Inte heller bör du vara rädd för den presumtiva adokaten. En advokat kan inte driva in en skuld själv utan måste gå via domstol. Efterssom det inte finns några papper samt det faktum att du har vittnen skulle deras chanser i en process vara tämligen små. Jag skulle misstänka att hoten är tomma, han har helt enkelt inget att komma med. Skulle det mot förmodan vara så att han enligt utsago har papper på skulden är dessa förfalskade och han har gjort sig skyldig till ett allvarligt brott.
Jon ÖstremRådgivare