FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/01/2008

Samägande av bostadsrätt

Jag äger en gemensam bostadsrätt med min ex-flickvän. Hur länge kan hon fortsätta att nyttja vår gemensamma lgh efter att vi gjort slut? Jag betalar fortfarande hälften av kostnaderna och vill inget annat än att sälja men hon vägrar och hävdar att hon har rätt att fortsätta bo där tills föreningen har gjort klart ett planerat stambyte innan vi kan sälja.

Lawline svarar

Hej, Om ni äger bostaden tillsammans och inget annat är avtalat mellan er gäller lagen om samägande rätt ( läs den http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 ). Om ni inte kan komma överrens om något vad avser er bostad kan den ena parten begära att den säljs på offentlig auktion (6§). Det kanske är klokt att vänta med en försäljning till efter stambytet på grund av att ni då kanske får ett större belopp men rent juridiskt så har du rätt att kräva att lägenheten säljs. Mvh /
Rådgivare