FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/02/2008

Uppskovsavdrag - hur får vinsten användas?

Hej! Vi har sålt en bostadsrätt med ganska stor vinst och köpt ett annat hus och kan på så sätt skjuta upp reavinstskatten. Nu är det så här att hälften av vinsten har varit låst p g a rättstvist och kommer oss förhoppningsvis till handa inom snar framtid. Nu är min fråga, måste vi lägga in alla pengarna i huset, d v s lösa lån, eller kan vi t ex betala av ett billån och sedan ha lite pengar kvar?

Lawline svarar

Hej, Uppskovsavdraget i 47 kap Inkomstskattelagen är inte beroende av när betalning sker, utan avgörs av förhållandet mellan kapitalvinsten från försäljningen av ursprungsbostaden, och priset på ersättningsbostaden. Om ni har tagit med de nu influtna medlen som kapitalvinst vid beräkningen av uppskovsbeloppet, så spelar det sålunda ingen roll hur pengarna rent faktiskt används. Om ni dock genom utgången av tvisten får en högre kapitalvinst än vad ni har tagit upp vid beräkningen av uppskovsbeloppet, så är ni skyldiga att skatta för denna. Reglerna om uppskovsavdrag hittar ni http://lagen.nu/1999:1229#K47 Om ni är osäkra på utfallet, eller vill ha ett mer detaljerat svar för just er situation, så bör Skatteverket vara villiga att svara på era frågor. Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare