FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/02/2008

Kan ett skuldebrev ärvas?

Hej! Om en far lånar ut ex. 100000:- till sonen och ett skuldebrev/revers upprättas, vad händer då när fadern går bort/avlider och skulden inte är betald? Ärver då makan av sin man även skuldebrevet? Samt kan makan vid sin bortgång låta skuldebrevet bli en del av arvet till sina barn (inkl. sonen som har skulden)? Sonen betalar av skulden uppdelat på sina syskon/arvingar. Vad är rätt vad är fel?

Lawline svarar

Hej, En fordran kan både överlåtas, och vara föremål för arv. Skulden består således även efter den ursprungliga långivarens frånfälle. Beroende på vilken typ av skuldebrev det är fråga om, kan dock åtgärder för att ge den nye ägaren rätt att uppbära betalning behöva genomföras; Om det rör sig om ett löpande skuldebrev, där betalning skall ske till innehavaren, behöver inga åtgärder vidtas - betalning kan ske med bindande verkan till den som visar upp skuldebrevet. Om skuldebrevet pekar ut en viss person som långivare/borgenär, men ger rätt för denna person att överlåta skuldebrevet, ex. Kalle Karlsson eller order, rör det sig om ett orderskuldebrev. För att innehavaren skall ha rätt att kräva betalning, så måste en överlåtelsekedja tecknas på skuldebrevet, som visar att en viss person exempelvis har ärvt skuldebrevet. Om det rör sig om ett enkelt skuldebrev, där endast en viss person pekas ut som lngivare, så räcker det att låntagaren underlättas om att skuldebrevet har en ny ägare. Detta eftersom ett enkelt skuldebrev inte är ett värdepapper, utan endast ett sätt att bevisa att det existerar en skuld. Ett skuldebrev kan vara samägt av flera personer. I så fall är huvudregeln att dessa personer erhåller en andelsfordran, d.v.s. att betalning skall erläggas till var och en av samägarna, i förhållande till dennes respektive andel. Om låntagaren ingår bland samägarna, så förfaller fordran vad avser hans andel. En person anses nämligen inte kunna ha en fordran på sig själv. Skuldebrevslagen hittar du http://www.lagen.nu/1936:81 Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare