FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/01/2008

Anmälan till myndighet kan utgöra förtal

Hej , En släkting har gjort en påhittad anmälan till Socialtjänsten.Att min son dricker alkohol ,sitter hemma och knappt går i skolan.Enligt skolan är han mycket duktig och fått bra betyg .Han har inte heller några intelletuella hinder eller inlärningssvårigheter.Skolan skriver också i socialtjänstens utredning att pojkens far (undertecknad) stöttar sonen när det gäller skolan.Undertecknad anser att anmälan är lögnaktig och avsikten att förtala är uppenbar .En osann anmälan till polisen är falsk angivelse. Vilket lagrum kan man hänvisa till i detta sammanhang ? Anmälan gjordes då min son var 17 år men har nu fyllt 18 .Därmed är utredningen nedlagd. Eventuella kommentarer kan biläggas. Utredningen får dock inte ändras.

Lawline svarar

En anmälan av det nu aktuella slaget utgör förtal (brottsbalken 5 kap 1 §), både mot dig och mot din son. Om ni ska polisanmäla händelsen är det viktigt att ni anmäler tillsammans eftersom åklagare i regel inte utför åtal för förtal. De är betydligt generösare med att åtala om ett förtalsbrott riktar sig mot någon som vid tillfället var underårig. Om åklagaren väljer att inte åtala kan ni fortfarande välja att sköta åtalet själva. Det kan dock inte rekommenderas då det är förenat med stora kostnader och mycket besvär. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare