FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/01/2008

Anbud med oren accept

Bolaget X letar efter en bil att använda till sina fruktutkörningar. De finner en lastbil hos bilaffären Y och lämnar därför ett anbud på lastbilen. Pris: 158 000 kr Omgående leverans Bilen ska lackeras med Bolaget X namn på dörrarna i rött. Bolaget X ägare faxade själv iväg anbudet till innehavaren av bilaffären Y, och skrev att han ville ha svar samma dag. Dagen därpå svarade företrädaren för bilaffären Y att hon ville sälja lastbilen för 165 000 eftersom det kostade så mycket extra att lacka dörrarna. Bilen kunde levereras om 3 veckor. A. Har ett avtal kommit till stånd?

Lawline svarar

Hej, Ett bindande avtal kan komma till stånd genom att parterna avger likalydande anbud (förslag) och accept (svar). Eftersom accepten i din fråga innehåller, i förhållande till anbudet, avvikande villkor, såväl vad gäller priset som leveranstiden, anses det utgöra en s.k. oren accept enligt Avtalslagen 6 § http://lagen.nu/1915:218#P6 En oren accept anses enligt ovannämnda regel utgöra ett avslag av det ursprungliga anbudet, förenat med ett nytt anbud. Ett avtal har därför inte kommit till stånd, förrän bolaget X har accepterat de nya villkoren för köpet. Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare