FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/01/2008

Muntligt avtal avseende hyra

När jag och min pojkvän flyttade ihop till en gemensam lägenhet så blev det så att enbart jag kunde stå på kontraktet eftersom han hade betalningsanmärkningar och skulder. Vi sa då att om vi någonsin skulle separera så skulle vi dela på månadshyrorna som skulle uppstå under uppsägningstiden. Vi sa att lägenheten är lika mycket hans bara att jag stod på pappret. Nu när det har tagit slut så vägrar han ta sitt ansvar för det vi muntligt kom överens om och jag får betala allt säger han. Vad ska jag göra? Kan jag stämma honom på något vis och isåfall vart vänder jag mig? Har inget skriftligt men familjemedlemmar och vänner vet om att det var det här vi kom överens om. Kan det hälpa mig eller blir det bara ord mot ord iallafall? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Ett avtal är lika bindande muntligt som skriftligt. Skillnaden är att ett skriftligt avtal är ett mycket bra bevis på att ett visst avtal har träffats. Visst kan du stämma honom, men precis som du skriver skulle det vara ord mot ord. Att det finns andra som är medvetna om er överenskommelse ändrar inte så mycket om de inte var vittnen till att han gick med på att betala del av hyran efter en eventuell separation. Om du ändå vill gå vidare och stämma honom skall du vända dig till Tingsrätten där han bor och lämna in en stämningsansökan. Mvh /
Rådgivare