FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/12/2007

Singelolycka - vårdslöshet i trafik?

Har blivit anklagad för vårdslöshet i trafik för en singelolycka i somras och ska därav in till tingsrätten i januari. Jag nekar dock till brott då jag är övertygad om att jag inte "buskört" eller gjort någon hastighetsöverträdelse, jag har väjt av vägen. Det finns dock "vittnen" som stått ett par hundra meter bort vid en mack som uppger att min hastighet var för hög. Olyckan resulterade i att jag körde av vägen och in i en belysningsstolpe. inga andra bilar inblandade eller i närheten och jag var själv i bilen strax efter 00:00. Är det bevis nog med "uppskattad hastighet" och en krockad belysningsstolpe för att kunna dömmas i tingsrätten? tack för en bra sida!

Lawline svarar

Hej Brottet vårdslöshet i trafik regleras i 1 § lagen om straff för vissa trafikbrott, som du hittar http://lagen.nu/1951:649 . Där anges att en vägtrafikant som i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som krävs för att, med hänsyn till omständigheterna i den aktuella situationen, förekomma en trafikolycka gör sig skyldig till detta brott. Brottet anses som grovt om föraren av ett motordrivet fordon gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom. Frågan om en förare gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik bedöms som ovan angivits utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Att hålla en för hög hastighet vittnar visserligen om ett medvetet risktagande men betyder inte med självklarhet att förarens beteende skall vara att betrakta såsom vårdslöst i straffstadgandets mening. Detta har Högsta domstolen uttalat i bl.a. avgörandet NJA 2001 s 286. Avgörande för bedömningen är istället vad den enskilde insåg eller borde ha insett i den aktuella situationen; d.v.s. om föraren utifrån sitt eget beteende (den hastighet denne förde bilen i etc.) och omständigheterna (sikten, vägbanan, den omgivande trafiken m.m.) kunde eller borde ha kunnat sluta sig till att det sätt på vilket bilen framfördes medfört risk för trafikolycka. Härvidlag är det rent lagtekniskt utan betydelse om någon trafikolycka inträffat eller ej, det är själva framförandet av bilen och den risk detta medfört som är av intresse. Att din färd tyvärr slutade i en olycka och att du vid olyckstillfället enligt vittnesmål höll en för hög hastighet är dock faktorer som talar mot din sak. Då ord ofta står mot ord i fall som dessa, likaså i ditt, blir det en bevisfråga. De vittnen som du anger finnas talar då emot dig och din uppfattning av vad som skett. Om dessa var i sällskap eller inte spelar ingen större roll. Bevisvärdet för deras vittnesmål kanske dock blir något högre om det rör sig om vittnen utan samhörighet med samstämmiga utsagor. Om det inte finns några bevis i övrigt, såsom bromsspår eller dylikt, blir förmodligen din egen berättelse det enda motbeviset. Hur domstolen kommer att ta ställning till detta är mycket svårt att avgöra på förhand och utan mer information om händelsen. Vänligen
Rådgivare