FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/04/2006

Förmånstagare vid individuellt pensionssparande

Hej! Min far hade ett individuellt pensionssparande (IPS) där han angivit "barn" som förmånstagare. Vi var vid det tillfället 3 barn, men därefter (ett par år innan min far) har det ena syskonet avlidit. Den anvlidna systern har två barn. Min fråga är om den avlidna systerns två barn träder in i förmånstagarförordnandet istället för sin mor? I lag om individuellt pensionssparande hänvisas till FAL 14:6 där det står att med "barn" avses försäkringstagarens bröstarvingar. Vad som gör mig lite förvirrad är vad som står i FAL 14:5 4:e stycket, men det kanske endast gäller för pensionsförsäkringar? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning, T Svensson

Lawline svarar

Enligt lagen om individuellt pensionssparande (LIP) http://lagen.nu/1993:931 skall förmånstagare, om en sådan utses, vara antingen en person som varit pensionsspararens make eller sambo, eller barn till pensionsspararen eller till person som varit pensionsspararens make eller sambo, enligt 4:4 LIP som hänvisar vidare till 58:27 inkomstskattelagen http://lagen.nu/1999:1229. Trots dessa till synes klara regler om vem som kan vara förmånstagare finns det bestämmelser om hur förmånstagares rätt enligt ett pensionssparavtal skall tolkas vid tveksamheter, och det är då 14:6 försäkringsavtalslagen (FAL) http://lagen.nu/2005:104 skall tillämpas, enligt 4:10 LIP. Enligt 14:6 FAL skall det då försäkringstagaren angett beteckningen ”barn” som förmånstagare anses innebära ”försäkringstagarens bröstarvingar, med fördelning av försäkringen efter vad som gäller i fråga om arvsrätt efter försäkringstagaren” (min kursivering). Det som normalt gäller enligt arvsrättsliga regler är att en avliden bröstarvinges barn träder i dennes ställe, 2:1 Ärvdabalken http://www.lagen.nu/1958:637, och därmed borde dina syskonbarn träda in som förmånstagare för din systers del. Vad gäller 14:5 4st FAL hänvisar LIP, angående förmånstagarförordnandet, endast till 14:6 FAL och det som står i andra paragrafer i FAL skall därför inte tillämpas. Mvh
Lorraine SauvyRådgivare