FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/02/2006

Särkullbarns rätt att få ut sin laglott direkt

Har en fråga angående särkullbarn. Kan man skriva ett testamente att det är när båda är borta som arvslotterna ska delas ut? Enligt FONUS kan man inte det men tar man del av en advokatfirma i Stockholm som gör sin reklam i dagspress så går det.

Lawline svarar

Då bröstarvinge finns på den först avlidne makens sida, s.k. särkullbarn, gäller inte den efterlevande makes arvsrätt (som ju är fallet då gemensamma bröstarvingar finns). Man kan således inte testamentera bort särkullbarnets rätt att få ut sin laglott direkt. (En annan sak är att man alltid kan skriva ett testamente med innehåll enligt ovan, då är det sedan upp till särkullbarnet att begära jämkning av detta. Laglottsskyddet upprätthålls alltså inte automatiskt, 7 kap. 3 § ÄB). Särkullbarnet kan dock välja att avstå sin arvsrätt till förmån för den efterlevande maken (3 kap. 1 § 1 st. 2 p. ÄB). Då får särkullbarnet rätt till efterarv efter denna (3 kap. 9 § ÄB). Observera att det ovan är särkullbarnets rätt att direkt få ut laglotten (= hälften av arvslotten) som inte går att testamentera bort. Egendom som gå utöver laglotten kan man däremot bestämma över. Ärvdabalken (ÄB) finner du http://www.lagen.nu/1958:637 .
Sofie OlofssonRådgivare