FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/11/2007

Uppsägning av hyresavtal på bestämd tid

Hej! Jag undrar om jag skulle kunna få hjälp i en tolkningsfråga. Sedan 1 oktober 2007 har jag hyrt en lägenhet i andra hand. Jag betalade in två månadshyror i deposition, som innebär att de två sista månaderna innan utflyttning är betalda i förskott, enligt utdraget ur kontraktet nedan. (Jag har två månaders uppsägningstid). Nu har jag fått tag i en lägenhet som jag får hyra i första hand från 1 februari 2008. Det jag nu undrar är om jag har tolkat kontraktet rätt, när jag anser att jag kan säga upp lägenheten sista november och därmed inte betala någon hyra för december och januari (trots att det står att uthyrningstiden är 2007-10-01 till 2008-03-31)? (Ordagrant utdrag ur kontraktet:) Kontraktstyp: Hyra 2:a andrahand Uthyrningstid: 20071001-20080331 med möjlighet till förlängning efter överenskommelse. Uppsägningstid: 2 månader Månadshyra: 5000 Kr inkl. värme, el, vatten, bredband, kabelTV. Övrigt: Deposition på 10.000 Kr erlagd vid inflyttning, vilket betyder att de 2 sista månaderna, innan utflyttning, d.v.s uppsägningstiden, är betalda i förskott. (Slut på utdraget) Jag är väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Jag tolkar ditt avtal precis som du gör, alltså att du kan säga upp senast den sista november och därefter bo kvar till och med den sista januari utan att betala in någon hyra för december och januari månad. Det framgår av hyreslagen att man har möjlighet att avtala om uppsägningstid även om det handlar om tidsbegränsad uthyrning. Om det mot förmodan skulle vara så att denna tolkning inte är korrekt har du som hyresgäst alltid rätt att säga upp avtalet med tre månaders hyrestid (5 § hyreslagen). Detta skulle i ditt fall innebära att du får betala för december månad, och därefter har rätt att disponera lägenheten till och med den sista februari utan att erlägga ytterligare hyra. Jag kan emellertid inte se något som talar för att du inte skulle kunna säga upp med två månaders uppsägningstid så som du själv föreslår. Hyreslagen (d.v.s. 12 kapitlet i jordabalken) kan du läsa http://www.lagen.nu/1970:994#k12 . Med vänlig hälsning
Rådgivare