FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/11/2007

Övergång av skulder i en bostadsrätt

jag och min sambo skall separera och vi äger halva var av en lägenhet. Nu vill min sambo att jag skriver över mina skulder till honom på lägenheten men att jag fortfarande skulle äga halva lägenheten stämmer det eller ger jag upp lägenheten då?

Lawline svarar

He. Rättsligen innebär inte skuldernas övergång att också äganderätten övergår. Om du och din sambo således enbart reglerar skulderna emellan er, så att din sambo är helt ansvarig för själv lånet hos banken, innebär det inte att du förlorar din lägenhet. Din sambo vinner sålunda ingenting ekonomiskt på att stå som ansvarig för skulderna varför han möjligen kräver något i kompensation för detta. Det är därför av största vikt att avtalet om skuldernas övergång regleras noggrant varför jag rekommenderar er att vända er till en advokat för upprättandet av ett sådant avtal. Mvh
Ola DavidssonRådgivare