FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/11/2007

Ersättningsskyldighet vid uteblivet fastighetsköp

Vi är på väg att sälja vårt hus. Köpare har skrivit under köpeavtal, vilket inte vi gjort ännu. Kan vi bli skadeståndsskyldiga om vi backar från affären? I vilken omfattning i så fall?

Lawline svarar

Hej, Aktuella regler finner du i Jordabalkens 4 kap om köp av fastighet http://www.lagen.nu/1970:994 . Vid köp av fast egendom ska vissa formkrav vara uppfyllda (1 §). En överlåtelseförklaring skall finnas med liksom uppgift om priset, köpeskillingen. Handlingen skall undertecknas av säljaren och köparen. Sedan köpehandlingen skrivits upprättas ett köpebrev. Även köpebrevet ska uppfylla formkraven ovan nämnda (2 §) Har du som säljare inte undertecknat köpehandlingen och alltså inte medverkat till någon forma av överlåtelse har inget avtal slutits och du riskerar inte att bli skadeståndsskyldig Skulle köpehandlingen vara upprättad och säljaren sedan vägrar att medverka till att köpebrevet undertecknas eller på annat sätt hindrar att avtalet fullföljs kan köparen ha rätt till ersättning (14 §) Storleken på ersättningen är beroende på omsändigheterna i det specifika fallet men kan inte sällan bli kännbar för säljaren. Jag rekommenderar dig att snarast ta kontakt med mäklaren och meddela att ni inte avser att medverka till köpet, ju förr desto bättre även med tanke på en befarad ersättningsskyldighet från er sida. Återkom gärna om du har ytterligare fråga, Med vänlig hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare