FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/11/2007

Bundenhet vid muntlig fullmakt

Hej. Jag får i uppdrag att köpa en bil å en firmas räkning, genom muntlig fullmakt. Det annonserade priset är 85000 kr. Det visar sig att bilen är i bättre skick än 85000 kr så jag bjuder 100 000 kr, säljaren accepterar detta bud. Då jag återkommer till uppdragsgivaren går denne i taket och vill att jag åker tillbaka med bilen. Vad gäller i en situation som denna. Mina rättigheter o skyldigheter?

Lawline svarar

Hej, Det uppdrag Du fått är en s.k uppdragsfullmakt eller muntlig fullmakt. Denna typ av fullmakt behandlas i 18 § AvtL. Vad gäller bundenheten i avtalet är den beroende av behörigheten och befogenheten. Om du som fullmäktige går utanför din behörighet bli avtalet som huvudregel ogiltigt. Om man däremot går utanför befogenheten (särskilda instruktioner) bli avtalet giltigt men fullmäktigen kan bli skadeståndsskyldig gentemot huvudmannen (den som ger fullmakten). När det gäller uppdragsfullmakt, som det är fråga om i detta fall, sammanfaller dock behörigheten och befogenheten. Huvudmannen blir bara bunden så långt som avtalet följer de instruktioner som givits. Av din fråga antar jag att Du fick uppdrag att köpa bilden för det annonserade priset. Då Du bjöd mer än detta har Du alltså gått utanför din behörighet och firman är alltså inte bunden av avtalet. Firman (huvudmannen) är alltså inte bunden av avtalet och köpet skall gå åter om inte firman i efterhand godkänner avtalet vilket de inte verkar göra. Vänligen
Christina WeilanderRådgivare