FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/02/2006

Bodelning under dubiösa förhållanden

En far ligger dödsjuk i cancer( med morfin som smärtstillande) då tvingas han att skriva under en bodelning där han skall överlåta fastigheten som han är lagfaren ägare till, till änkan.Detta sker 14dagar innan fadern dör. Änkan har under samma månad i omgångar tagit ut stora belopp av faderns pengar och satt dessa på sitt eget konto.Nu undrar jag om detta verkligen är lagligt? Kränker hon inte rätten till att särkullbarnen skall få ut sitt arv efter sin far? Och får man verkligen göra en bodelning som är giltig under dessa omständigheter?

Lawline svarar

Av Ärvdabalkens (ÄB) regler följer att särkullbarn har rätt till att direkt få ut sin del i kvarlåtenskapen efter sin avlidne förälder. Denna utgår som en andel av kvarlåtenskapen och eftersom mannen i din fråga är gift utgör denna den del av makarnas egendom som tillfaller dödsboet efter mannen, vanligtvis hälften. Detta påverkas inte av vilket konto hon än sätter in några pengar på, eftersom all egendom makarna äger är deras gemensamt. Oavsett var egendomen finns skall den därför redovisas till dödsboet. Att illojalt söka undandra pengar är givetvis inte tillåtligt, men i det här fallet verkar ju dessa överföringar vara kända. Av din fråga framgår inte klart om något annat omfattas av den aktuella bodelningen mer än nämnda fastighet. Något som är av vikt eftersom partiella bodelningar numera godkänns i praxis (NJA 1991 s 284). I brist på sådan information utgår jag ifrån att det endast är huset som tillskrivits änkan i nämnda bodelning. Allmänt anses 3 kap Avtalslagen (AvtL) om ogiltighet vara anlogt tillämplig även på förmögenhetshandlingar på familjerättens område, varför de också blir tillämpliga här. (Avtalslagens tredje kapitel finner du i sin helhet http://lagen.nu/1915:218#K3P33 ) Av 3 kap 33 § följer att en rättshandling, som annars vore att anse som giltig, får inte göras gällande, om det skulle strida mot tro och heder att så lät sig göras. Bestämmelsen som i praxis visat sig något svårtillämpad, skulle eventuellt i förevarande fall innebära att bodelningen, med tanke på makens tillstånd vid tiden för undertecknandet, skulle kunna ogiltligförklaras. Om detta inte skulle låta sig göras medger 36 § AvtL att villkoret i bodelingen jämkas, i vårt fall närmast bortfaller, med hänsyn till omständigheterna. Tänkbart är dessutom att hävda att mannen varit ur stånd att vid tidpunkten, p.g.a. sitt allmänna hälsotillstånd, varit ur stånd att sörja för sin egendom och sin person och således inte haft möjlighet att med rättslig verkan ingå avtal. Oavsett hur man väljer att lägga upp hanteringen av den här frågan måste man vara medveten om att alla berörda grunder till sist handlar om möjligheten att bevisa dem.
Joel LaackRådgivare