FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/11/2007

Störande fester i bostadsrätt, anmodan?

Kan två fester under 4 månader, en som avslutas kl 23.15 och en som avslutas 01.15 på lördagskvällar anses vara grund för "anmodan att vidtaga rättelse" från styrelse i BRF? Musik har förekommit vid båda tillfällena, dock inte så högt (från dator) samt prat och skratt i trappan när alla gick. Det är en dam som anser att om hon har huvudvärk eller skall spela bridge nästa dag så skall det vara tyst i huset. Snälla jag ber om svar jag tycker det hela är absurt man måste väl få leva lite. BRF en har 62 lägenheter varav minst 35 små där det bor ungdomar, det är bara den här damen som klagat.

Lawline svarar

Hej! För det första kan det vara bra att titta efter i föreningens stadgar och ordningsregler huruvida denna fråga finns reglerad där, ang. festtillställningar, ljudvolym, tider på dygnet etc. Dessa är man som bostadsrättshavare skyldig att följa. I bostadsrättslagen, som du finner http://lagen.nu/1991:614 , i 7 kap 9 § finns en reglering som säger att ” När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar.” Du har även ett ansvar enligt ovan gentemot dina gäster som är hos dig, t.ex. vid en fest. Viss härledning kan fås ur ett rättsfall, NJA 1991 s 574, som visserligen handlade om återkommande pianospel i en bostadsrätt, även där fick innehavaren ett brev från föreningen med anmodan att vidtaga rättelse. HD menade att man mot hänsynen till de kringboende måste ställa den musicerandes intresse, och framhäver ytterligare: ” Vid bedömningen av vilket mått av störning som de kringboende skall behöva finna sig i blir bla pianospelets ljudnivå av betydelse. Vidare får hänsyn tas till spelperiodernas längd, frekvens och förläggning under dygnet.” Här bör poängteras att det rört sig om pianospel som skett under dagtid och således inte, som i ditt fall, fest som förekommit senkväll/natt under lördagskväll. Klart är att festande kan störa omgivningen med hög musik och med många människor närvarande etc. Därav måste man däremot ha rätt till att i viss mån utnyttja sin lägenhet för fest och andra liknande tillställningar. Även här får man då göra en bedömning av ljudvolymen, festens längd, tid på dygnet och om det är vid enstaka tillfälle eller flera. I ditt fall har det förekommit under 2 lördagar under en 4-månadersperiod, och festerna har slutat relativt tidigt. Av din fråga framgår det att det endast är en boende som framfört klagomål, att föreningen tagit sådana åtgärder tycke jag kan verka överdrivet, men svårt att säkert uttala sig om i detta forum. Jag föreslår att du tar kontakt med styrelsen i din förening och förklarar omständigheterna. Det torde finnas flera boende som gärna ser reglering och lösning på detta problem för att kunna åstadkomma festligheter framöver. I många fall kan det räcka att man på förhand ringer på hos sina grannar alt. sätter upp lapp i trappuppgången. Under festens gång kan man då se till att ljudvolymen sänks och att man ber sina gäster att tyst gå i trappuppgången där ljud lätt sprider sig. Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare