FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/11/2007

Förutsättningar för att säga upp en hyresgäst

Hej! Äger en liten fastighet (4 lägenheter), 3 är tomma och 1 är uthyrd. Vi vill egentligen stänga igen fastigheten och låta den stå tom, ev riva byggnaden. Kan vi säga upp den enda hyresgäst som finns kvar? Om ersättningslägenhet måste erbjudas, måste då hyresgästen acceptera det erbjudna eller kan hon/han välja och vraka? Tack för ert svar!

Lawline svarar

Hej! En hyresgäst har på grund av sitt besittningsskydd alltid rätt till förlängning av hyresavtalet, förutom under vissa speciella förutsättningar. Dessa förutsättningar kan man hitta i Jordabalken 12:46 - se den s.k. hyreslagen http://www.lagen.nu/1970:994#K12P46 . Ett godtagbart skäl att säga upp en hyresgäst är om huset ska rivas, enligt tredje punkten ovanstående paragraf. Vidare är uppsägning okej om lägenheten ej vidare skall användas som bostad, punkt 5. Ett villkor enligt både dessa punkter är dock att det "inte är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör". Med att det ej ska vara oskäligt menas att hyresvärde måste erbjuda en annan lägenhet till hyresgästen av motsvarande standard. I princip skall alltså den nya lägenheten vara lika fin, lika central etc. som den gamla. Svaret på din fråga blir alltså att ja, ni kan säga upp hyresgästen om ni kan erbjuda en likvärdig lägenhet. Mvh
Miranda BergRådgivare