FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/11/2007

Rätt att betala hyran kontant?

Hej! Får min hyresvärd neka att ta emot kontant betalning av hyran? Internet havererade (många omständigheter), först en månad senare fungerande igen. Önskat få betala hyran kontant 2 tillfällen. Nu påtalar fastighetsägaren att situationen är mkt allvarlig, då hyran inte betalats (nu på väg åter fungerande betalningsrutin via nätet). Första sena hyran på 10 år. Kan han verkligen neka att ta emot hyra kontant, och samtidigt senare klandra/påtala den sena hyresinbet? Jag ville betala kontant ca 3-4 vardagar in på nya månadsskiftet, då nätinbet inte var möjliga att göra. Kan fastighetsägaren verkligen neka en kontantbetalning?

Lawline svarar

Hej, reglerna kring betalning av hyran finns i Jordabalken 12 kap 19-22 §§ som Du hittar http://www.lagen.nu/1970:994#K12P19 . Av 20 § andra stycket framgår att en hyresgäst alltid har rätt att betala hyran via postanvisning, postgiro eller bankgiro. Någon uttrycklig rätt till att få betala hyran kontant framgår alltså av inte av lagen utan det är upp till hyresvärden själv att bestämma om kontant hyresbetalning skall vara möjlig eller inte. En anledning till att många hyresvärdar inte tillåter kontakt betalning är sannolikt den ökade rånrisken när man behöver förvara stora mängder kontanter på ett och samma ställe. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare