FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/11/2007

Besiktningsmans skadeståndsansvar

Om man hjälper någon, som har för avsikt att köpa ett hus, med besiktning. Den blivande köparen är med under besiktningen. Alltså handledare alt behjälplig mot viss ersättning. Är kompetent med erfarenhet av byggnader. Kan man under dom omständigheterna bli skadeståndsansvarig, om det senare upptäcks fel som man borde upptäckt.

Lawline svarar

Hej, Som besiktningsman riskerar du att bli skadeståndsskyldig om du inte upplyser köparen om synliga fel eller symtom som indikerar fel. Du kan vidare bli skadeståndsskyldig om du inte föreslår att köparen ska vidta ytterligare teknisk utredning om det finns tecken på fel. Du måste också varna köparen om du anser att konstruktionen eller byggnadssättet kan medföra vissa typer av fel. Det är också viktigt att du utformar besiktningsutlåtandet klart och tydligt så att det inte uppstår några missförstånd. Var bara noggrann i ditt arbete och ge klara och tydliga råd så behöver du inte känna dig orolig. Med vänlig hälsning
Erik AnnerstedtRådgivare