FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/10/2007

Oren accept

Vad gäller om ett avtal där A skickar ett anbud till B om försäljning av en sak på 100 000kr och anbudet är bindande i 10 dagar och B tackar ja, men vill köpa saken för 90 000kr istället. Och sedan om A inom dessa 10 dagar säljer bilen till C för 110 000kr istället?

Lawline svarar

Hej, Som jag uppfattar frågan har B svarat inom acceptfristen (d.v.s. dem tio dagar som har angetts i anbudet), men att det antagande svaret avviker från anbudet beträffande priset varför A sålt bilen till C. Detta innebär enligt avtalslagens 6 § att det antagande svaret är att betrakta som en s.k. oren accept. Det får till följd att svaret är att se som ett avslag av det anbud som A givit samtidigt som det utgör ett nytt anbud fast i motsatt riktning. I samband med att B avger den orena accepten slutar med andra ord A:s anbud att vara bindande samtidigt som svaret blir bindande för B. Vill inte A acceptera det nya anbudet behöver hon således inte göra detta, utan kan fritt sälja bilen till någon annan. Det finns emellertid ett undantag vilket även det följer av avtalslagens 6 §. Om det är så att B anser att svaret överensstämmer med anbudet i materiellt avseende samtidigt som A måste ha insett detta, krävs nämligen att A meddelar B om hon inte önskar ingå avtal för att undgå bundenhet. Avtalslagen hittar du http://lagen.nu/1915:218 Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare