FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/10/2007

Skuldebrev och pant i lägenhet

Min dotter o hennes sambo har köpt en lägenhet. För att de in skall få så höga lånekostnader har jag lovat att bevilja de ett lån räntefritt men jag vill ha en säkerhet för lånet. Hur skall skulden skrivas på bästa sätt? Att jag har inteckning i lägenheten? Att de delar på lånet och ett skuldbrev till min dotter eller något bättre förslag?

Lawline svarar

I normala fall hade jag rekommenderat att ni skrev skuldebrevet så att båda svarade för hela skulden. Detta hade resulterat i att du om inte sambon eller din dotter kan betala så kan du kräva den andre på hela lånet. Ett alternativ här är dock att du skriver två skuldebrev, ett till sambon och ett till din dotter. Säkerhet i bostadsrätten får du genom att de båda(ägaren) av bostadsrätten undertecknar en panthandling samt meddelar denna till bostadsrättsföreningen så att de skriver in den i sitt pantregister. Att du ser till att få panten registrerad är mycket viktigt annars har den ingen verkan. Om pant behövs är i grund och botten är detta en fråga om tillit och står din dotter som ensam ägare av lägenheten räcker det kanske med skuldebrev. Rör det sig om mycket pengar så rekommenderar jag att du tar hjälp av ett juridiskt ombud, eventuellt kan det finnas färdiga mallar för skuldebrev att köpa på bokhandeln. Hälsningar
Albert RoosRådgivare