FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/11/2007

Samägande

Äger en villa tillsammans med min före detta fru. Efter skilsmässan färdigställde hon en påbörjad altan med egna medel utan mitt godkännande. Nu säljs huset och min exfru yrkar på att få ersättning för altanen utgående från en värdering av hur mycket den utgör av försäljningspriset av villan (hur mycket hade vi fått för villan om altanen inte fanns?). Vi har lika stora andelar i fastigheten och har inte avtalat något utöver SamägL. Förändrar altanbygget våra andelars storlek och i så fall på vilken grund?

Lawline svarar

Hej, Vad avser utgifter för samägd egendom är huvudregeln att delägarna alltid skall vara överens. Således kan inte en eller flera delägare tvinga en tredje att vara med och bekosta något. Det undantag som existerar är då det är fråga om trängande reparationer för att förhindra att egendomen skadas eller förstörs. Vad avser hus skulle det t.ex. kunna vara att takets skadats och det inte går att nå delägare för att komma överens. I dessa fall blir man tvungen som delägare att betala. Jag gör den bedömningen att din före detta fru inte kan avkräva dig betalning för färdigställande av altanen eller kräva ersättning av dig vid försäljningen om du inte godkänt altanbyggandet. Detta regleras i SamägL (http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 )
Rådgivare