FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/11/2007

Åtal för hastighetsöverträdelse?

Jag har blivit uppmätt med en Trip track av en mc polis med en medelhastighet på 101 km/h på en motorväg där det är 90. Om det nu skulle vara så att jag har kört för fort så har detta skett under omkörning p.g.a. ett accelerationsfält då bilar skulle ut på motorvägen. Han hade följt efter mig i 501 meter men han kunde inte svara på vilka referenspunkter han hade. Jag har inte erkänt hastighetsöverträdelse. Fick nu ett brev från åklagaren om strafföreläggande där det står att jag har kört på en gata i min stad alltså inte på motorväg vilket är fel. Jag har många frågor ang. mätningen och har även ett antal anledningar till att hastigheten KAN ha överträtts ur trafiksäkerhetssynpunkt. Måste jag till rätten för att göra min röst hörd eller kan jag beskriva händelseförloppet till åklagaren? Ifall jag bestrider kommer en rättegång då kosta något för mig om jag blir fälld utöver böter? Och kommer jag ha tillgång till polisens anteckningar eventuell Trip track data innan rättegången ?

Lawline svarar

Hej Jag ska försöka svara på dina tre frågor nedan i tur och ordning. Därutöver kommer jag att ge lite allmän information med anledning av det du skrivit. 1. Måste du till rätten för att göra din röst hörd? Om du har invändningar mot strafföreläggandet så kan du bestrida det skriftligt till åklagaren. Denne kommer oavsett om du hör av dej eller inte att pröva om det finns anledning att väcka åtal mot dig för hastighetsöverträdelse eller inte. Dina invändningar kommer alltså att prövas i processen av åklagaren och, om denne går vidare, av domstolen. Om möjligheten att få gehör för dina invändningar, se mera nedan under 4. 2. Ifall du bestrider, kan det då kosta dig något? Den som åtalas för ett brott behöver inte betala några rättegångskostnader för andra än för sig själv. Såvida man inte själv anlitar något juridiskt biträde så är det alltså enbart resekonstnader och ev. förlorad arbetsförtjänst (rättegång sker uteslutande under ordinarie arbetstid) som kan bli aktuellt för din egen del. Generellt använder sig domstolarna av samma bötesnivåer som polisen och åklagare gör i ordningsbot respektive stafföreläggande vad gäller trafikbrott, varför det är troligt att det inte blir högre böter för dig om du bestrider strafföreläggandet och senare fälls i domstolen än om du godkänner strafföreläggandet nu. 3. Kommer du att ha tillgång till polisens anteckningar innan rättegången? Om åklagaren väljer att väcka åtal så kommer du att få en kopia av åtalet samt en kallelse till rättegång i tingsrätten. I åtalet finns det en rad där åklagaren anger vilka bevis som han/hon åberopar, vanligtvis någon typ av hastighetsmätningsprotokoll. Dessa bevisuppgifter ger åklagaren in till tingsrätten samtidigt som han/hon lämnar in åtalet. Du kan därför ringa och fråga om du kan få ta del av samtliga handlingar i målet, och eftersom de är offentliga så kommer du att få det. 4. Avslutningsvis Det är åklagaren som har bevisbördan för att du gjort dig skyldig till hastighetsöverträdelse. Den är emellertid ofta uppfylld redan genom att åklagaren kan visa ett mätprotokoll. Invändningar om att trafiksäkerheten krävde en högre fart än den tillåtna friar generellt sett inte från ansvar annat än i rena nödsituationer Påståenden om tveksamheter och felaktigheter vid mätningen leder inte heller särskilt ofta till friande dom. Det krävs nämligen av den tilltalade (den som åtalats) att han/hon på något sätt gör troligt att det förekommit ett fel vid mätningen, det krävs alltså någon typ av bevisning. Om åklagaren har angett fel plats för brottet i ett åtal så leder det vanligtivs till att åtalet ogillas, om inte åklagaren justerar sin talan. Hoppas att du har hjälp av mitt svar Mvh
Rådgivare