FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/10/2007

Avsaknad av hyresavtal?

Uppsägningstid när hyresavtal saknas? Sedan 11 år tillbaka hyr jag en gård på landet. Inget skriftligt kontrakt upprättades trots att jag frågade efter det. Muntligt avtalades ingenting annat än hyresavgiften. Jag vill nu flytta. Är jag enligt hyreslagen bunden av tre månaders uppsägningstid trots avsaknaden av avtal? Mvh

Lawline svarar

Hej! Jag förutsätter att gården är avsedd för bostadsändamål och ej för jordbruksändamål, är det annorlunda får du skriva till oss igen. Till att börja med är även muntliga hyresavtal giltiga. Av Jordabalkens 12 Kap 2 § följer visserligen en rätt till skriftligt avtal om hyresgäst eller värd begär det, men då denna bestämmelse saknar sanktioner är detta mest ett uttryck för hur ett avtal bör se ut, se http://www.lagen.nu/1970:994. Enligt Jordabalkens 12 Kap 1 § följer att för att ett giltigt hyresavtal skall anses träffat endast att det skall avse hus eller del av hus och att det skall avse ersättning för detta, det krävs alltså inte att man avtalar om annat för giltigt hyresavtal, se http://www.lagen.nu/1970:994. I och med att ni avtalat om ersättningen, hyresavgiften, och att ni genom detta också torde ha avtalat att hyresavgiften skall betalas för gården så verkar förutsättningarna för ett giltigt hyresavtal vara uppfyllda. Detta medför att du enligt Jordabalkens 12 Kapitels 4 § blir bunden av den tre månader långa uppsägningstiden. Hoppas svaret är till din belåtenhet, Med vänliga hälsningar
Tobias AnderssonRådgivare