FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/10/2007

Förköpsrätt till fastighet

Vi, tre syskon, har i gåva (gåvobrev) från våra föräldrar fått övertaga ett fritidshus. Samtidigt med gåvobrevet upprättades ett avtal som innehöll bestämmelser om förköpsrätt (hembud) för givarna och delägarna om någon ville frånträda sin andel. En av delägarna har gått bakom ryggen på oss andra och sålt halva sin andel, dvs en sjättedel till en tredje person. Nu har delägaren tillråga på allt inlämnat en ansökan om att utse god man för att sälja huset på offenltig auktion. V i andra anser inte att han har rätt till det eftersom vi har ett avtal som ger oss förköpsrätt.

Lawline svarar

Hej, I regel gäller endast förköpsklausuler om de är intagna i gåvobrevet. Förköpsrätt som uppställts efter gåvobrevet brukar vara utan verkan. Då gäller Lagen om samägande http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 vilket delägaren verkar ha förutsatt då han lämnat in ansökan om försäljning på offentlig auktion. Mitt råd är att kontakta en advokat som hjälper er i vidare förhandlingar. Skulle er förköpsrätt vara giltig kan fastigheten ej säljas enligt Lagen om samägande. Hälsningar
Albert RoosRådgivare