FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/10/2007

Överlåtelse av bostadsarrende

Vilket lagrum reglerar vad som händer om inte hembud följs vid överlåtelse av bostadsarrende (10 kap 7 § JB)?

Lawline svarar

Hej, 8:23-25 JB Reglerar det förhållande som uppstår då arrendator överlåter ett bostadsarrende utan att iaktta föreskrifterna i JB 10:7. Om jordägaren säger upp avtalet inom 6 månader från det han fått kännedom om överlåtelsen är arrendet förverkat. Hälsningar
Albert RoosRådgivare