FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/10/2007

Uppsägningstid för dödsbos hyreskontrakt

Hej, det är så att min pappa gick bort lördagen den 13-10 och han har en hyresrätt som han själv står på men min syster står som borgensman. De ville att han skulle ha det pga att han bara hade sin pension. Nu har vi sagt upp kontraktet på lägenheten men de vill att vi ska betala uppsägningstiden dvs 3 månader om inte lägenheten blir uthyrd under uppsägningstiden. Men är vi tvungna att betala dessa hyror?? Där finns inget värde i dödsboet som vi kan använda oss av till hjälp till hyrorna.

Lawline svarar

Hej, enligt Jordabalken 12 kap 5 § 2 stycket som Du kan läsa http://www.lagen.nu/1970:994#K12P5 har ett dödsbo alltid rätt till en månads uppsägningstid istället för tre månader. Det innebär att Ni kan säga upp lägenheten nu och kontraktet upphör då att gälla den siste november. Enligt 12 kap 1 § 5 stycket är denna regel tvingande, det innebär att hyresvärden kan inte neka Er denna rättighet om Ni vill utnyttja den. Om ni däremot efter att dödsfallet inträffade har kommit överens med hyresvärden att det ändå ska vara tre månaders uppsägningstid som gäller, så är detta giltigt. Om Ni inte har gjort det kan Ni alltså fortfarande kräva att få en månads uppsägningstid. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare