FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/10/2007

Försäljning av samägd fastighet

Hej, äger en stuga ihop med en moster och kommer inte överens. Kan jag begära att den ska säljas? Hur går jag tillväga? Har försökt läsa samäganderättslagen men förstår inte riktigt.

Lawline svarar

Hej, enligt 4 § i samäganderättslagen har varje delägare rätt att ansöka om att en samägd fastighet säljs på offentlig auktion. En sådan ansökan görs, enligt 18 §, till tingsrätten på den ort där fastigheten finns. En sådan rätt har man dock inte om delägarna sinsemellan har avtalat om någonting annat, eller om andelen har ärvts genom testamente som har innehållit ett överlåtelseförbud. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare