FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/10/2007

uppsägning av andrahandshyresgäst

Hej! Jag har hyrt ut min brf-lägenhet(1:an) i 2:a hand med brf-styrelsens tillstånd.först var tidsbestämd 060701-070630. på avtalet stod att vid utebliven uppsägning förlänges kontraktet tillsvidare.på sommaren 07 fick jag tillstånd 1 år till för att hyra ut den.då vi skrev inte ny kontrakt utan jag mailade hyresgästen att han får bo t.o.m 070731.nu vill jag sälja lgl.vi har 3 månaders uppsägningstid.men han vägrar och säger att det är nu en otidsbestämd kontrakt. har han rätt? har han rätt att bo kvar där t.o.m 070731 trots uppsägning ? tacksam för svar. Alvar

Lawline svarar

Hej! Utifrån att ha läst din fråga har jag lite svårt att få klarhet i hur alla datum hänger ihop, men jag utgår från att du menar att kontraktet förlängdes till 080731 eftersom 070731 redan är passerat. Till och börja med så utgör ditt mail om förlängningen ett gilitgt hyresavtal, denna typen av avtal kan ingås muntligt, skriftligt etc. Detta innebär att du är bunden av det nya tidsbestämda avtalet, som sträcker sig till 080731 och hyresgästen har alltså rätt att bo kvar i lägenheten tills det nya avtalet löper ut. När det handlar om andrahandsuthyrning så framgår det av JB 12 kap 45§ 1p, se.http://lagen.nu/1970:994 , att hyresgästen inte har något besittningsskydd om hyresförhållandet varat mindre än två år i följd. Att han inte har något besittningsskydd innebär att han inte har rätt till förlängning av hyreskontraktet efter uppsägningen. Har två år passerat erhåller han besittningsskydd och då måste du ha ett allvarligt skäl till uppsägningen, vilket kan komma att prövas av hyresnämnden om inte hyresgästen går med på att flytta. Det är därför av största vikt för dig själv att du säger upp kontraktet innan två är passerat från dagen då avtalet först ingicks (060701). Sammanfattningsvis kan konstateras att det bästa du kan göra av din situation är att du tre mån innan avtalets utgång(dvs. 080430) meddelar hyresgästen att han är uppsagd. Hoppas du är nöjd med svaret! Med vänlig hälsning
Rådgivare