FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/10/2007

Reklamationsfrist för fel i fastighet

Om en privat köpare av en villa vill häva köpet pga fel i fastighet hur lång tid har han på sig efter köpets fullbordan?

Lawline svarar

Hej! När köparen upptäcker ett fel i fastigheten måste han reklamera detta till säljaren inom "skälig tid" enligt Jordabalken 4 kap 19a § som Du hittar på http://www.lagen.nu/1970:994#K4P19a . Vad som är skälig tid går förstås inte att svara på exakt utan det beror på omständigheterna som får bedömas från fall till fall. Ett exempel som kan ges är rättsfallet RH 1996:130 där hovrätten ansåg att ett år var en rimlig reklamationsfrist. Av 2 stycket i 19a § framgår att köparen inte behöver reklamera om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder, t.ex. medvetet lämnat felaktig information vid köpet. Efter att köparen har reklamerat skall kravet (t.ex. prisavdrag eller hävning) framställas inom tio år från tillträdet om inte något preskriptionsavbrott görs. Detta följer av 4 kap 19b § samma lag. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare