FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/10/2007

Krävs enighet mellan delägarna?

Hej. Tre syskon äger en fastighet (arvgods) Nyttjandetiden är ju 1/3 för vardera syskon. Problemet är hur man lägger upp tiden i perioder. Är det ett majoritetsbeslut eller måste alla vara överens?

Lawline svarar

Hej, den lag som gäller för denna typ av frågor är Samäganderättslagen som Du hittar http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . Enligt 2 § krävs samtliga delägares samtycke om det inte gäller åtgärder som är brådskande, vilket knappast är fallet när det handlar om att bestämma hur nyttjandet skall delas upp mellan delägarna. Det är möjligt för delägarna att sinsemellan komma överens om andra regler än vad som gäller enligt Samäganderättslagen eftersom lagen är dispositiv (d.v.s. ej tvingande). Ni kan alltså avtala om att denna typen av beslut skall kunna tas med majoritet och inte med enighet. För att kunna avtala om detta måste dock alla delägare delta i avtalet, vilket tyvärr inte löser det problem Ni har för tillfället. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare