FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/10/2007

Fel i fastighet

År 2000 sålde jag en villa. Från början var det en sommarstuga som jag byggde om till tvåvåningsvilla. Badrummet gjordes av fackman. Vid försäljningen valde köparen att inte göra en överlåtelsebesiktning. Nu, sju år senare, återkommer han och säger att han fått en vattenskada i badrummet pga felkonstruktion som han hävdar inte skulle upptäckts vid en besiktning. Han tycker det är ett dolt fel och vill att jag ska vara med och betala återställningen av badrummet. Är jag skyldig att göra det trots att dom inte gjort nån besiktning?

Lawline svarar

Hej, Om felet inte hade kunnat upptäckas vid en undersökning är felet dolt och du är som säljare ansvarig. Frågan är därför om köparen borde ha upptäckt felet vid sin undersökning. Det spelar ingen roll att han faktiskt inte utförde undersökningen. Vid undersökningen ska man upptäcka det som är synbart, exempelvis sprickor. Om det är möjligt att upptäcka symptom på fel som inte är synbara utökas undersökningsplikten. Exempel på sådana symptom är fuktfläckar, mindre sprickor, lukter osv. Trots att det är sju år sedan överlåtelsen skedde kan du fortfarande vara ansvarig. Huruvida du ansvarar för det här felet kan jag inte svara på. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en jurist för att få hjälp i ärendet. Med vänlig hälsning
Caroline PerlströmRådgivare