FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/10/2007

Medlemskap i bostadsrättsförening

Hej! Jag har nu köpt en bostadsrätt till en kostnad av en miljon. har lämnat 100 000 i insats och lämnat in mina handlingar för medlemskap i föreningen Riksbyggen. Jag har inga betalningsanmärkningar alls men de senaste 12 månaderna har jag 34 upplysningar registrerade om abonnemang, lån och krediter. hur stor roll spelar detta för min bedömning av medlemskap i föreningen? jag har fast anställning och gått in med bostadsrätten som säkerhet hos banken samt har precis tagit ett lån på 60 000.

Lawline svarar

Hej, enligt Bostadsrättslagen 2 kap 3 § som Du hittar http://www.lagen.nu/1991:614#K2P3 har en köpare av en bostadsrätt också rätt till medlemskap i bostadsrättsföreningen om köparen uppfyller kraven i föreningens stadgar och det inte finns någon särskild anledning att vägra medlemskap. Anledning att vägra medlemskap kan t.ex. vara att köparen inte har tänkt att bo i bostadsrätten utan sälja den vidare direkt, eller att personen inte bedöms klara av att betala avgifterna. Registrerade upplysningar har knappast någon betydelse när det gäller att bedöma en persons ekonomiska förmåga. Av de förutsättningar som framgår av Din fråga kan jag inte tänka mig någon anledning för föreningen att vägra dig medlemskap. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare