FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/10/2007

Uppsägningstid

Hej! Jag ska flytta in i en ny lägenhet den 1 nov. Jag sa upp min nuvarande lägenhet den 25 sep. Jag har bott i min nuvarande lägenhet i 1 1/2 år, och det har aldrig varit tal om att skriva något hyreskontrakt. Har jag någon uppsägningstid, eller kan jag flytta när jag vill? Tacksam för svar Mvh Adolf Carlzon

Lawline svarar

Hej, Initialt så bör du som hyresgäst tänka på att det är bra att ha ett skriftligt hyresavtal, istället för som nu ett muntligt. Det eliminerar de flesta frågetecken om exempelvis hyrans storlek, uppsägningstid och andra grundläggande moment vid hyra av en bostad. Om man inte har avtalat någon uppsägningstid gäller dessvärre kravet i hyreslagen på tre månader, se 4 § hyreslagen. Denna lag är tvingande till hyresgästens förmån, 1 § hyreslagen, vilket innebär att man kan avtala om en kortare uppsägningstid och att det då endast är hyresgästen som kan utnyttja undantaget medan hyresvärden fortfarande måste tillämpa tre månaders uppsägningstid. Lycka till, hoppas du och din hyresvärd kan komma överens! Se lagtext (obs, 12 kap av Jordabalken): http://www.lagen.nu/1970:994 Mvh
Rådgivare