FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/10/2007

Kontinuitetsprincipen vid gåva av bostadsrätt

Min sambo ska få sina föräldrars bostadsrätt i gåva. De köpte den för 180. 000. Idag är den värd betydligt mer. Om vi någon gång i framtiden vill sälja den, kommer vi då att betala kapitalvinstskatt på hela försäljningssumman eller blir det på försäljningsumman minus 180. 000?

Lawline svarar

Hej Här gäller den så kallade kontinuitetsprincipen enligt 44 kapitlet 21 § Inkomstskattelagen. Denna bestämmelse stadgar följande regel; ”Om en tillgång förvärvas genom arv, testamente, gåva, bodelning eller på liknande sätt, inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation.” Detta innebär att ni vid beräkningen av kapitalvinstskatten vid en eventuell försäljning från ersättningen för bostadsrätten utöver utgifter för avyttringen, såsom mäklararvode, samt förbättringsutgifter m.m. skall dra av en anskaffningskostnad om 180 000 kronor, vilken ni kan sägas ha övertagit genom gåvan. För ytterligare information om kapitalvinstskatteberäkning vid avyttring av bostadsrätt se 44, 46 och 47 kapitlet Inkomstskattelagen. Inkomstskattelagen hittar ni http://www.lagen.nu/1999:1229 . Vänligen,
Rådgivare